STATUT FUNDACJI IM. PIOTRA POLESKIEGO
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Jerzy Szmit zwany w dalszej części Statutu ,,Fundatorem”, ustanowił aktem notarialnym sporządzonym w Kancelarii Notarialnej Anny Zaroń w Olsztynie w dniu 03 marca 2021 roku, repertorium A nr 842/2021 Fundację o nazwie Fundacja im. Piotra Poleskiego, zwaną dalej ,,Fundacją”.
2. Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach oraz na podstawie postanowień niniejszego statutu.
3. Fundator za zgodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego może przekazać swoje zobowiązania i uprawnienia wobec Fundacji innej fundacji działającej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2
1. Fundacja posiada osobowość prawną.
2. Siedzibą Fundacji jest miasto Olsztyn.
3. Fundacja działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej i innych krajów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
4. Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
Rozdział II
Cele i realizacja działań Fundacji
§ 3
Celem Fundacji jest popieranie wszechstronnego rozwoju społeczeństwa polskiego, a zwłaszcza działalności społecznej, informacyjnej, kulturalnej, naukowej, edukacyjnej i oświatowej na rzecz budowy postaw patriotycznych, ochrony zdrowia, likwidacji wykluczenia społecznego, cyfrowego i komunikacyjnego, wspierania rynku i demokracji w Polsce oraz zbliżenia narodów i państw Europy Środkowej i Wschodniej.
§ 4
Fundacja realizuje cele statutowe, prowadząc oraz wspierając finansowo, rzeczowo lub organizacyjnie inne organizacje i instytucje prowadzące:
1. działania służące upowszechnianiu zasad demokratycznego państwa prawa, przejrzystości w życiu publicznym, społecznej kontroli nad instytucjami zaufania publicznego oraz przeciwdziałania patologiom życia publicznego i społecznego;
2. działania na rzecz ochrony praw i swobód obywatelskich i religijnych, dostępu obywateli do informacji, pomocy prawnej i wymiaru sprawiedliwości oraz propagowania postaw patriotycznych, obywatelskiej aktywności i odpowiedzialności;
3. działania wspierające rozwój społeczności lokalnych, wspólnot samorządowych, organizacji pozarządowych i innych instytucji działających na rzecz dobra publicznego w różnych dziedzinach życia społecznego m. in.: edukacja, nauka, kultura, informacja, komunikacja, integracja europejska, ochrona środowiska, ochrona zdrowia,
przedsiębiorczość, pomoc społeczna, charytatywna i humanitarna;
4. działania służące wyrównywaniu szans grup słabszych lub zagrożonych społecznym wykluczeniem m.in. niepełnosprawni, dzieci i młodzież ze środowisk patologicznych lub dotkniętych ubóstwem oraz terenów zaniedbanych gospodarczo, społecznie, kulturowo, komunikacyjnie lub cyfrowo;
5. współpracę międzynarodową na rzecz rozwoju demokracji, rynku, edukacji, nauki, kultury, wymiany informacji, ochrony środowiska i zdrowia, przedsiębiorczości, pomocy społecznej humanitarnej, komunikacji i transportu ze szczególnym uwzględnieniem współpracy w regionie Europy Środkowej i Wschodniej;
6. programy badawcze, informacyjne i wydawnicze służące zdobywaniu wiedzy na temat zjawisk społecznych, ekonomicznych, politycznych, komunikacyjnych i transportowych, a także ochrony zdrowia i edukacji;
7. programy stypendialne i szkoleniowe dla młodzieży szkolnej i akademickiej wolontariuszy oraz specjalistów różnych dziedzin.
8. działania mające na celu podtrzymanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
9. działalność w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania; krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
10. działalność w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
11. upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
12. działalność w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego;
§ 5
1. Oprócz realizacji inicjowanych przez siebie przedsięwzięć Fundacja współdziała z innymi instytucjami, organizacjami i osobami dla osiągania wspólnych celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł.
2. Fundacja realizuje cele statutowe także poprzez członkostwo w organizacjach zrzeszających fundacje i stowarzyszenia polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celem fundacji.
3. W ramach realizacji celów statutowych Fundacja może inicjować postępowania i przystępować do postępowań toczących się przed organami administracji publicznej w charakterze organizacji społecznej w sposób i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa.
4. Żadne przejawy działalności Fundacji nie powinny być interpretowane jako zastępowanie instytucji państwowych w spełnianiu ich statutowych obowiązków.
§ 6
Ministrem właściwym ze względu na zakres oraz cele Fundacji jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Rozdział III
Fundusze i majątek Fundacji
§ 7
1. Majątek Fundacji stanowią środki finansowe oraz nieruchomości i inne aktywa nabyte przez Fundację.
2. Fundusz założycielski, w jaki Fundację wyposażył Fundator, wynosi 5 000 zł (słownie: pięć tysięcy złotych).
§ 8
Środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzą z:
1. funduszu założycielskiego i darowizn Fundatora;
2. darowizn, subwencji, dotacji i spadków krajowych i zagranicznych;
3. dochodów z aktywów, nieruchomości oraz praw majątkowych, w szczególności papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych dostępnych na rynku kapitałowym;
4. dochodów z darów, zbiórek i imprez publicznych;
5. odsetek i depozytów bankowych, w tym także odsetek określonych w ust. 3;
6. dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
§ 9
Darczyńca, przekazując Fundacji środki majątkowe, może zastrzec, że środki te mają być przeznaczone na określony cel działalności Fundacji. Zarząd Fundacji może nie przyjąć tego warunku. W takim wypadku Fundacja zwraca darczyńcy przekazane przez niego środki. Jeżeli przekazaniu środków nie towarzyszy określenie celu ich wykorzystania, Fundacja może przeznaczyć je na dowolny cel statutowy.
§ 10
Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na:
1. udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, wspólnym pożyciu, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”;
2. przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
3. wykorzystywanie majątku na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż do osób trzecich, chyba że wykorzystywanie bezpośrednio wynika z celu statutowego Fundacji im Piotra Poleskiego;
4. zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Rady Fundacji, członkowie Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 11
Fundacja przeznacza nadwyżkę przychodów nad kosztami na działalność statutową opisaną w § 3, § 4 i § 5.
§ 12
Fundacja może gromadzić swoje fundusze w walucie polskiej oraz w walutach obcych we właściwych bankach zgodnie z przepisami polskiego prawa dewizowego.
§ 13
Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
§ 14
Dochody nabyte przez Fundację w całości są przeznaczane na realizację celów statutowych oraz na pokrycie kosztów działalności Fundacji.
Rozdział IV
Organy Fundacji
§ 15
Organami Fundacji są Zarząd Fundacji i Rada Fundacji.
Rozdział V
Zarząd Fundacji
§ 16
1. Zarząd Fundacji składa się od 1 do 3 członków, w tym Prezesa, powoływanych i odwoływanych przez Radę Fundacji na trzyletnią kadencję.
2. Członkami Zarządu Fundacji nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
3. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
4. Pierwszy skład Zarządu, w tym Prezesa powołuje Fundator.
5. Zarząd może wybrać ze swego grona jednego lub dwóch wiceprezesów.
§ 17
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. W przypadku Zarządu jednoosobowego jedyny członek Zarządu jest uprawniony do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji.
3. W przypadku zarządu wieloosobowego do składania oświadczeń woli wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.
4. W zakresie czynności zwykłego zarządu, do którego należą czynności kierowania bieżącą działalnością, reprezentacja jest jednoosobowa.
§ 18
Do kompetencji Zarządu należy:
1. uchwalenie rocznych planów finansowych;
2. uchwalenie regulaminów;
3. podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nieprzekazanych do kompetencji innych organów;
4. podejmowanie decyzji o przystąpieniu do spółek, zrzeszeń i innych organizacji oraz ich tworzeniu;
5. przyjmowanie darowizn, spadków i subwencji;
6. powołanie Dyrektora Fundacji;
7. kierowanie bieżącą sprawą Fundacji;
8. dysponowanie majątkiem Fundacji.
§ 19
1. Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał – zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
2. Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
3. Zarząd co roku, do dnia 30 czerwca, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji Roczne Sprawozdanie z działalności Fundacji.
4. Do oceny podejmowanych przez Fundację przedsięwzięć Zarząd może powoływać konsultantów oraz ich zespoły spośród naukowców lub praktyków i zlecać im wykonanie odpowiednich opracowań.
§ 20
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w razie potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu, a w jego nieobecności Wiceprezes Zarządu z inicjatywy własnej bądź na wniosek któregokolwiek z pozostałych członków Zarządu lub Rady Fundacji.
3. Forma zwoływania posiedzenia jest dowolna, zaproszenie na posiedzenie winno jednak dotrzeć do każdego członka zarządu.
4. Na posiedzenie Zarządu mogą zostać zaproszeni wszyscy członkowie Rady Fundacji bądź jej przedstawiciele.
§ 21
5. Czynności wykonawczo – zarządcze w stosunku do uchwał Zarządu pełni Dyrektor Fundacji.
6. Dyrektor jest powoływany przez Zarząd na wniosek Prezesa. Dyrektorem może być jeden z członków Zarządu Fundacji.
7. W miarę potrzeb Prezes może na wniosek Dyrektora powołać zastępców Dyrektora.
8. Warunki pracy i płacy Dyrektora oraz jego zastępców określa Prezes i przedstawia do akceptacji Zarządu.
9. Obsługa administracyjna Zarządu i Rady Fundacji należy do biura Fundacji.
10. Biuro Fundacji podporządkowane jest Dyrektorowi Fundacji.
Rozdział VI
Rada Fundacji
§ 22
1. Rada Fundacji składa się od 5 do 10 członków, w tym Przewodniczącego Rady, powoływanych i odwoływanych przez Fundatora. Członkowie Rady powoływani są na kadencję trwającą 4 lata.
2. Rada jest organem sprawującym stały nadzór nad działalnością Fundacji we wszystkich dziedzinach jej działalności.
3. Odwołanie Członka Rady Fundacji przez Fundatora może nastąpić w każdej chwili przed upływem kadencji.
4. Członkostwo w Radzie ustaje w przypadku:
a) upływu kadencji;
b) odwołania przez Fundatora przed upływem kadencji, w drodze pisemnego powiadomienia;
c) rezygnacji złożonej na piśmie Fundatorowi; d) śmierci członka Rady.
5. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady organizuje i kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Rady.
§ 23
Członkowie Rady Fundacji:
1. Nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z członkami Zarządu Fundacji w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
2. Nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
3. Mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Fundacji jedynie zwrot uzasadnionych kosztów udziału w posiedzeniach Rady Fundacji.
§ 24
1. Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
2. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego. Rada Fundacji sprawując swoje funkcje może korzystać z opinii i ocen powoływanych w tym celu specjalistów.
§ 25
1. Rade Fundacji zwołuje Przewodniczący rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu zgłoszony na piśmie.
2. Forma zwoływania posiedzeń jest dowolna, zaproszenie na posiedzenie winno jednak dotrzeć do każdego członka Rady Fundacji.
§ 26
Do zadań Rady należy w szczególności:
1. nadzór nad działalnością Fundacji;
2. wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji;
3. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa;
4. ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu, w tym Prezesa, z tytułu pełnionych przez każdego z nich funkcji;
5. podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie warunków zatrudnienia;
6. ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań i udzielanie członkom Zarządu absolutorium. Nieudzielenie absolutorium nie ma wpływu na ich roszczenia ze stosunku pracy;
7. podejmowanie decyzji o likwidacji Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji;
8. kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
Rozdział VII
Zmiana statutu, połączenie z inną fundacją i rozwiązanie Fundacji
§ 27
Zmian statutu Fundacji dokonuje Rada Fundacji z własnej inicjatywy po uprzednim zasięgnięciu opinii Zarządu Fundacji albo na wniosek Zarządu. Rada Fundacji dokonuje zmian statutu uchwałą podjętą bezwzględną większością głosów co najmniej ¾ członków Rady Fundacji.
§ 28
1. Rada Fundacji podejmuje uchwałę o likwidacji Fundacji w razie osiągnięcia celu, dla którego Fundacja została ustanowiona lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji.
2. Jeżeli Rada Fundacji w uchwale, o której mowa w ust. 1 powyżej, nie powołała likwidatorów, likwidację przeprowadza Zarząd.
3. Jeżeli po likwidacji Fundacji pozostaną środki finansowe, zostaną one przekazane innym, wskazanym przez Radę Fundacji, organizacjom pożytku publicznego działającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którym cele statutowe zbliżone są do celów Fundacji.
§ 29
1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
2. Połączenie z inną Fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
3. W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest Zarząd, przy czym jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 30
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowania postanowienia ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.
Podpis Fundatora:
/-/