Kampania edukacyjna „Przyjaciół się nie wyrzuca” zainicjowana została w 2015 roku przez Stowarzyszenie Twórców Warmii i Mazur.
Odbiorcami działania kampanii edukacyjnej „Przyjaciół się nie wyrzuca” są dzieci i młodzież. Kampania ma na celu promowanie właściwych postaw wobec zwierząt, i to zwierzęta są największym beneficjentem tych działań. Jednym z działań w ramach tej kampanii był konkurs fotograficzny skierowany do części odbiorców, t.j dzieci ze szkół podstawowych z terenu Gminy Ostróda – 1057 uczniów z 9 szkół.
Nasza Fundacja odpowiadała za współorganizację konkursu, do którego zaproszono m.in. Samorząd Gminy Ostróda. Dzięki ich udziałowi mieliśmy doskonały kontakt ze szkołami, gdzie nauczyciele wsparli uczniów w realizacji zadania konkursowego. Wszystkie zaplanowane działania udało się zrealizować bez problemu.
Konkurs musiał mieć nagrody, a nagrody to koszty – w celu pokrycia kosztów zwróciliśmy się z prośbą o darowiznę do Fundacji Orlen. W ramach otrzymanej darowizny sfinansowano nagrody dla uczestników konkursu 150 zestawów (smycze, kubki termiczne, opaski odblaskowe, zawieszki odblaskowe opakowania na kalendarze i torby papierowe) plus wydruki indywidualne(prace nagrodzone w konkursie) i wyjazd do parku rozrywki (nagrody indywidualne pierwszego stopnia dla nagrodzonych uczestników konkursu).
Możliwość przeprowadzenia konkursu w ramach działań edukacyjnych w zasadniczy sposób wpłynęła na umocnienie naszych działań, a mianowicie:
- Konkurs umożliwił dotarcie do dużej liczby uczniów, o wiele większej niż przy zastosowaniu narzędzi, którymi do tej pory dysponowaliśmy, t.j. banerów i mediów społecznościowych – nauczyciele i administracja szkolna zachęcając uczniów do udziału w konkursie w dużo lepszy sposób dotarli do świadomości dzieci, tłumacząc główna ideę kampanii edukacyjnej.
- Nagrodzenie uczestników konkursu trwałymi nagrodami – kalendarz z pracami nagrodzonymi, wydruki wielkoformatowe nadesłanych prac jako indywidualne nagrody dla dzieci (dzieci otrzymały wydruki swoich własnych pupili) a także gadżety z hasłem kampanii „Przyjaciół się nie wyrzuca” (materiały odblaskowe, kubki termiczne i smycze) pozwolą z pewnością na zachowanie przez dłuższy czas trwałości oddziaływania – kalendarz jest całoroczny, gadżety z hasłem kampanii i wydruki indywidualne są trwałe, pozwalające na użytkowanie przez okres kilkuletni.
- Nawiązanie współpracy przy organizacji konkursu z Samorządem Gminy Ostróda pozwoliło nie tylko na sprawne przeprowadzenie konkursu, ale również zaowocowało zainteresowaniem naszą akcją tak władz Gminy Ostróda (zadeklarowali publicznie wobec dzieci i nauczycieli, że będą chcieli wraz z nami przeprowadzić następny, finansowany przez samorząd konkurs związany z tematyką ochrony praw zwierząt), jak i innych samorządów z naszego terenu – prowadzimy obecnie rozmowy z kilkoma gminami, a samą akcją zainteresował się również samorząd wojewódzki – jeden z członków zarządu promuje naszą akcję w mediach społecznościowych i zadeklarował udział samorządu w dalszych akcjach związanych z kampanią „Przyjaciół się nie wyrzuca”.
- Dzięki przeprowadzeniu konkursu nasza organizacja nie tylko zdobyła doświadczenie na tym polu (nigdy wcześniej nie organizowaliśmy konkursów i nie współpracowaliśmy bezpośrednio ze szkołami), ale również pozyskała materiały – nagrania, zdjęcia, które w dużo lepszy sposób niż publikacje prasowe ukazują sedno i sens organizacji tego typu wydarzeń. Prezentacja nagrania z rozdania nagród pozwala naszym potencjalnym parterom na lepsza ocenę propozycji wspólnych działań niż oferta składana na piśmie i jednocześnie wzbogaca przekaz kierowany do potencjalnych sponsorów przyszłych wydarzeń.